vrijdag 26 april 2013

Evalueren, schrappen en doelbewuster plannen



Na de Antwerp 10 Miles ben ik deze week toch beginnen nadenken hoe mijn loopjaar verder zal verlopen. Hoewel ik - naar mijn eigen mogelijkheden - een prima tijd/prestatie neerzette afgelopen zondag, is het de bedoeling om met beide loopvoetjes op de grond te blijven en me niet onvoldoende voorbereid op allerlei té ambitieuze en/of té lange afstandsevenementen te storten.

Ik ben in het verleden altijd al een voorzichtige opbouwende sporter geweest, nu nog altijd trouwens. Onderaan de ladder beginnen en langzaam opbouwen hield ik steeds in mijn achterhoofd. Deze instelling heeft me tot nu toe altijd kunnen weg houden van ernstige blessures en dit wil ik de komende jaren liefst zo houden.

De agenda erbij genomen en eens goed bekeken wat ik normaal gezien nog allemaal zou gaan lopen tot mijn Hero-marathon op 14 december. De Koning van Spanje (bijna 32 kilometer) en de Trail des Fantômes (50 kilometer!) als grote evenementen met hier en daar nog een korte wedstrijd tot maximum 15 kilometer. Mijn startnummer voor de Koning van Spanje-trail in Gulpen heb ik ondertussen al overgedragen aan Michaël Desmet.

Omdat de vakantieplannen aan zee voor augustus nu echt definitief vastliggen, is er weinig tijd om van 16 tot 18 augustus de trip over en weer naar La Roche te doen voor de Fantômes 50 kilometer. Ook denk ik dat de 50 kilometer dit jaar nog iets te hoog gegrepen is. Uitlopen zou wel lukken, maar ten koste van wat. Als ik hierdoor compleet opgebrand raak - of in het ergste geval een ernstige blessure oploop - komt misschien de Hero-marathon in gevaar... Van Sportevents.be kreeg ik ondertussen al een tof antwoord terug dat mijn inschrijving voor de Fantômes kan verplaatst worden naar editie 2014, dus geen probleem, en ik (het veel te dure) Jazz Middelheim ga laten voor wat het is, hotelkamer in La Roche vanaf vrijdag 16 augustus geboekt om de dag erna de 50 kilometer van de Trail des Fantômes voor mijn rekening te nemen. Zondagochtend/-middag keer ik dan terug naar de Belgische kust om daar nog een weekje "uit te rusten".

Primaire Tweede hoofddoel van 2013 wordt de Hero-marathon op 14 december 2013. Mijn aanvraag om lid te worden van Club 365 is vanochtend naar The Energy Factor gemaild en op 17 mei heb ik een intakegesprek met Stefaan Engels in verband met mijn sportieve doelstelling voor 2013. Ook staat er binnenkort in samenwerking met Club 365 en het UZ Gent een inspanningstest op het programma zodat mijn schema's beter afgestemd kunnen worden.

Lange trails zijn dit jaar uit den boze omdat ze teveel van mijn krachten vergen en ik de laatste jaren vaak meer en meer hersteltijd nodig heb. Verdere loopplanning 2013 in het overzicht hiernaast en er zullen hier en daar nog wat (korte) wedstrijden bij komen.

Geen opmerkingen: