dinsdag 28 februari 2012

Trailrun by the Sea - 1st edition

Vrijdagavond parkeerde ik de wagen voor ons vakantiehuisje in Burgh-Haamstede. Een weekendje Zeeland met als afsluiter een 35 kilometerlange trailrun op zondag. Via Facebook en sms afgesproken met "dreamteamer" Esther. Zondagochtend vonden we elkaar rond kwart voor tien in Strandpark "De Zeeuwse Kust". Ondertussen was het al aardig druk geworden daar in Renesse.

Om kwart voor elf werd aan de deelnemers gevraagd buiten te verzamelen voor een gezamenlijk vertrek richting strand waar het startsein zou gegeven worden. Na het aftellen kwam de massa sportievelingen in beweging en al gauw zochten we het hardere zand op, kwestie van een beetje energie te sparen.

Na enkele kilometers op het strand werden we omhoog de duinen ingestuurd en dit herhaalde zich een aantal keren: duinen uit, strand op en terug duinen in. Tot dan liepen Esther en ik samen maar wegens mijn dringende plaspauze was ik haar al snel uit het oog verloren. Het lopen in het mulle zand begon door te wegen en eenmaal in het bos begon ik de eerste tekenen van vermoeidheid al te voelen.

In het bos voelden mijn XT Wings door het zandgeworstel alsof ze een maat te klein waren geworden. Even aan de kant, loopschoenen uit, zand eruit schudden en probleem opgelost. De boswachterij Westerschouwen vond ik het mooiste stuk van deze trail met hier en daar avontuurlijke beklimmingen en uitstekende single tracks.

Op ongeveer kilometer 23 liet mijn lichaam - maar mijn geest gelukkig niet - het afweten en met nog 12 kilometer voor de boeg besefte ik dat het hard ging worden. Af en toe een minuutje stevig doorwandelen, drinken of iets eten en er kon opnieuw gelopen worden. Ondertussen kreeg ik gezelschap van iemand van de organisatie op de fiets en kwam het besef dat ik waarschijnlijk de laatste loper in deze wedstrijd zou zijn. Geen drama, het belangrijkste was om binnen de tijdslimiet van vijf uur te finishen. Op kilometer 25 snel door de waterplas en na 2 kilometer waren mijn Salomons zo goed als droog. Dankzij de fiets-begeleiding en de aanmoedigende vrijwilligers aan de drankposten/oversteekplaatsen bereikte ik de hoge trap richting strand.

Na wat gevloek omdat ik weer over het strand moest en hierdoor vreesde van niet meer binnen de limiet te finishen, bereikte ik het zeil met 500 meter erop. De laatste keer naar boven in het mulle zand, de duinrug over en dan alles op alles richting eindmeet. Als "rode lantaarn" liep ik in 4u58m49s onder de finishboog door, nog net binnen de tijdslimiet van 5 uur!

Met Esther (knappe finish in 4u17m12s) nog wat nagepraat bij een lekker bordje stamppot met zuurkool en daarna moe maar tevreden teruggekeerd naar Burgh-Haamstede.

Op naar Bouillon!

2 opmerkingen:

Michael zei

Heel herkenbaar. ook ik vloekte toen ik na die trap terug het losse zand van het strand door moest ;p

Proficiat met deze mooie prestatie.

Michaël

Ruth zei

duidelijk gene kattepis dus, die loop, maar zolang je honderduit genoten hebt (en het obligate afzien hoort daar ook bij hé), da's het belangrijkste hé.
Geniet volop in Bouillon, daar denk ik ook nog altijd met heel veel plezier aan terug :-)