maandag 28 januari 2013

Asics Gel-Fuji Trabuco

Afgelopen zaterdagmiddag stond er een looptraining van 60 minuten op het programma, ideaal om het nieuwe paar ASICS trailschoenen te testen. Ondertussen bleek er 's ochtends nog verse sneeuw bij gevallen wat de griptest echt interessant zou maken en de hier en daar gevaarlijke ijsplekken beter beloopbaar werden.

Wat me onmiddellijk opviel toen ik de Fuji Trabuco's aantrok, was dat ze smaller uitvielen aan hiel en voorvoet dan de Trabuco 14 die ik ook in mijn loopschoenenkast heb staan en al enige tijd gebruik. Ze zitten wel iets meer gegoten rond mijn voeten - vooral rond mijn smalle puntige hielen -  dan de 14.

Gezien het die middag best nog wel koud bleek toch maar handschoenen, muts en isolatieshirt aangetrokken en de deur uit. De eerste looppassen in de Fuji's gingen moeiteloos, qua pasvorm en demping benaderen ze compleet mijn ASICS GT-2160/2170 modellen.

Eenmaal op de Zenne- en Netedijk kon ook de grip uitvoerig getest worden in de verse sneeuw op  verborgen ijslaag. Geen enkel probleem voor de Fuji's, net zoals de 14's bewijzen ze hun degelijkheid in gladde omstandigheden.

De elegante Fuji's (foto midden) zijn minder "bulky" (lees: robuuster) dan de Trabuco 14 (foto rechts). Ook de vetergaten zijn terug "normaal", gaten in plaats van lussen. De bedoeling van het "hiellint" (foto links) - hier in het rood - bij de Trabuco's tot en met model 14 heb ik nooit begrepen. Dit zou zorgen voor een betere pasvorm rond de hiel, maar hoe hard mijn veter ook wordt aangetrokken, ik merk daar maar weinig van. Bij de Fuji's heeft ASICS dit "overbodig" onderdeel weggelaten.

Bij alle Trabuco's heb je bovenaan de tong een handig beschermkapje om het veteroverschot onder te stoppen, alleen kan je dit bij ASICS maar weinig gebruiken wegens VEEL TE KORTE VETERS. Dit minpunt ervaar ik helaas bij alle modellen van ASICS, hopelijk gaan ze dit in de nabije toekomst eindelijk eens oplossen.


Op het korteveterprobleem na ben ik dus uiterst tevreden over dit nieuwe model. Indien ASICS niet al teveel gaat sleutelen aan de opvolgers van deze Fuji Trabuco, heb ik mijn nieuwe trailcompagnons gevonden!

1 opmerking:

David zei

Ze zien er alleszins erg stevig uit, zeker die rechtse; dat lijken bijna hiking-shoes.
David.