woensdag 23 april 2014

Mutant goes minimal

Nieuwsgierig en omdat ik het toch ook wel eens wou proberen, bestelde ik begin februari een paar Bikila LS. Geen traditionele loopschoenen, maar een model uit de FiveFingersreeks van Vibram (afgekort VFF). Ik kreeg nog enkele tips van Facebookvrienden - fervente VFF-gebruikers - waaronder Esther Daris en op het internet vond ik dankzij haar een ideaal beginnersschema. Maar door twijfel (bang voor de overstap?) en met enkele (lange) wedstrijden in het verschiet, had ik mijn Bikila's slechts twee keer binnenshuis gedragen. Daarna verdwenen ze terug in hun doos.
 
Tijdens onze paasvakantie op Tenerife merkte ik echter dat op de zeedijk toch enkele lopers FiveFingers aan hun voeten droegen en mijn interesse was opnieuw gewekt. Terug in België liep ik afgelopen zondagochtend mijn eerste vijftien minuten op FiveFingers. Eén minuut rustig lopen afgewisseld met twee minuten ontspannen wandelen en dit vijf keer herhalen. Meer niet, kwestie van niet overhaast te werk te gaan.
 
De eerste minuut lopen en twee minuten wandelen was een klein beetje zoeken hoe ik mijn voeten diende te plaatsen. Gezien ik thuis - net als onze twee zonen - bijna constant op blote voeten rondloop, voelde het al snel "vertrouwd" aan. Anderhalve kilometer later was de training afgelopen. Later op de dag voelde ik een klein beetje stijfheid in de onderrug en de kuiten, maar niet echt noemenswaardig.
 
 
 
 
Gedurende drie maanden ga ik trouw het beginnersschema houden. Lukt dit, dan zou ik ergens rond midden juli vijftien minuten zonder onderbreking op FiveFingers kunnen lopen. Daarna rustig opbouwen naar de eerste ononderbroken vijf kilometer. Alle lange (trail)wedstrijden voor 2014 werden ondertussen uit mijn agenda geschrapt. Tijd, oefenen en geduld blijven cruciaal, gezien ik zowiezo de volledige overschakeling naar lopen op minimale schoenen wil maken zonder geblesseerd te raken.
 
Om af te wisselen met mijn FiveFingers, kocht ik afgelopen zaterdag in de Nike Factory Store een paar Nike Free Flyknit+ met deftige korting. Handig om eens te switchen tijdens het beginnersschema.
 
Als alles goed gaat en de blessures blijven uit de buurt, hoop ik volgend jaar de Antwerp 10 Miles te voltooien op FiveFingers.
 
Hey ho, let's go!

Geen opmerkingen: