maandag 3 juni 2013

Terug naar de oorsprong met Inov-8

Nu ken ik Inov-8 reeds enkele jaren uit de looptijdschriften en via het internet, maar vooraleer de trailrunningboom hier in de lage landen echt van start ging, bleek dit Britse merk hier praktisch onvindbaar. Sinds enkele jaren worden ze dankzij de trailrunninghype in België en Nederland geïmporteerd.

Dankzij een opruimingsactie van Runnersmove bestelde ik 2 weken geleden mijn allereerste paar Inov-8 trailschoenen, de Terrafly 303 : een "door to trail"-loopschoen.

Maat 44 (US 10,5) werd zeer snel geleverd, maar helaas bleek dit paar tijdens het passen toch een halve maat te klein. Mijn linker grote teen tikte net tegen de rand aan de voorzijde van de schoen, niet aan te raden bij langdurig lopen en/of afdalen. Om mij toekomstige smurfennagels te besparen heen en weer gemaild met Eric Waterschoot van Runnersmove en mijn paar kon ingeruild worden voor een 44,5 (US 11).



Vorige week vrijdag lag de doos al afgeleverd thuis op mij te wachten, maar kon ik ze pas gisteren zondag aan een eerste korte test onderwerpen. Eric had me ook verwittigd van ze in het begin niet te gebruiken voor lange duurlopen en/of wedstrijden, maar ze geleidelijk aan in te lopen tijdens korte trainingen.

Zondagochtend zette ik mijn eerste Inov-8 stappen richting Fort van Walem. Eerst een klein stukje via het fietspad van de steenweg en dan het bospad rond het fort op. Gedurende de eerste looppassen op het verharde fietspad dacht ik steeds dat ik op lage Allstars liep.

Maar ondanks de weinige steun en demping liepen de Terrafly's wel lekker. Ook de hielkappen zaten als gegoten en mijn voorvoeten hadden plek genoeg, net niet te smal of te breed. Langzaam en voorzichtig zoveel mogelijk op de middenvoet landend, bereikte ik het bospad rond het fort.

Hier kwam het "laag-bij-de-grond-gevoel" pas echt goed tot zijn recht. Voor een minimale trailschoen zijn de Terrafly's toch nog tamelijk stabiel en blijf je contact houden met de ondergrond waarbij elk object (boomwortel, steen, enz.) op het bospad goed voelbaar is door de buitenzool. Na een goed halfuurtje zat de testtraining erop. Omdat het enkele dagen voordien tamelijk droog was gebleven, waren ze niet echt vuil geworden en zal een gripbeproeving voor binnenkort zijn.

Voor de lange trainingen en trailwedstrijden verkies ik (voorlopig) nog altijd de Asics Trabuco die meer steun en demping biedt dan de Terrafly's, maar dan helaas weer moet inboeten wat grondcontact betreft. Maar korte (trail)trainingen worden zoveel mogelijk met de Inov-8's afgewerkt, kwestie van kracht en stabiliteit in de benen te krijgen.


Geen opmerkingen: